Annonce
Esbjerg

Sjette direktør på tre år: Norsea skifter boss i vindforretningen efter et halvt år

Terje Borkenhagen er blevet udpeget til ny administrerende direktør hos Norsea Wind. Det oplyser den norskejede virksomhed i en pressemeddelelse. PR-foto
Nordmanden Terje Borkenhagen er nye administrerende direktør hos Norsea Wind. Han er topchef nummer seks på omkring tre år i selskabet.

Esbjerg: Nordmanden Terje Borkenhagen er den nye administrerende direktør hos Norsea Wind med adresse på Kanalen 1 på Esbjerg Havn. Det oplyser den norskejede virksomhed i en pressemeddelelse.

Terje Borkenhagen erstatter Anders Peter Pedersen, som blot har haft chefposten siden juni sidste år.

Udskiftningen begrundes med ønsket om et tættere samarbejde mellem Norsea Wind og selskabets norske ejer, Wilhelmsen. Terje Borkenhagen har således været ansat hos shippingvirksomheden i godt 12 år fra 1996-2016 senest som direktør for Wilhelmsen Maritime Services.

- Udfordringerne forude kræver meget tætte arbejdsrelationer mellem adskillige Wilhelmsen-selskaber, ellers vil vi ikke lykkes i at få de kontrakter, vi er ude efter, for slet ikke at nævne at færdiggøre det arbejde, vi sætter os for. Norsea Wind, Norsea og Wilhelmsen Ship Management arbejder allerede tæt sammen og mere vil følge, siger John Strangeland, der er administrerende direktør for Norsea Winds moderselskab, Norsea i meddelelsen.

Annonce

Regnskab

Norsea Wind fik i sit seneste offentliggjorte regnskab for 2018 et underskud på 4.744.786 kroner mod et underskud på 6.136.681 kroner år før.

I 2018 blev der også gennemført en kapitalforhøjelse på 15 millioner kroner fra Norsea Group AS, Norge.

Vi er stærke sammen

Norsea Wind har haft sine udfordringer med at holde på topcheferne. Den første direktør Morten Basse, som blev ansat midt i 2016, sagde op efter et lille år på posten. Dengang lød det, at opsigelsen skyldtes uenighed om selskabets strategi, og at Morten Magnussen blev indsat som midlertidig administrerende direktør, til en afløser var fundet. Det skete et par måneder efter i form af Dennis Jul Pedersen. Med næsten to år på posten, før han tiltrådte som ny direktør i Esbjerg Havn, har han den suveræne anciennitetsrekord i det unge selskab, der er en udløber af det tidligere A.P. Møller-Mærsk serviceselskab Danbor samt vindfirmaet Øer. Efter et par måneder med økonomidirektør Lena Lundius midlertidigt på posten trådte Anders Peter Pedersen officielt til den 11. juni sidste år.

Den sjette topchef på mindre omkring tre år glæder sig imidlertid til udfordringen.

- Jeg er meget glad og ydmyg over denne mulighed. Jeg sætter stor pris på det solide arbejde, Norsea Wind har udført indtil nu. Vi og Wilhelmsen-gruppen er stærke sammen, og jeg ser frem til at udvikle vores vindtilbud yderligere og til at trække på alle de fantastisk gode ressourcer, vi har, for at sikre at Norsea Wind bliver en endnu mere betydelig spiller i den enorme og meget spændende vindindustri, udtaler Terje Borkenhagen i pressemeddelelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce