Annonce
Aabenraa

Skorsten pilles ned: Det store brag bliver en fuser

Rimeco A/S har siden 2018 været i gang med at rive EV3-blokken ned, og nu er firmaet så langt, at det kun er skorstenen, der står tilbage og skal fjernes, inden området kan overgives til Aabenraa Kommune. Arkivfoto: Claus Thorsted
Enstedværkets skorsten vil blive pillet ned stykke for stykke. Rimeco A/S har ikke kunnet få tilladelse til at sprænge den væk, og derfor har firmaet besluttet sig for den den mere tidkrævende og dyre løsning.

Aabenraa: Skal den sprænges væk eller pilles ned? Den 184 meter høje skorsten, der er det sidste, der står tilbage af Enstedværket.

Aabenraa-firmaet Rimeco A/S, der står for nedrivningen af det tidligere kraftværk, har vaklet mellem de to muligheder. Men nu er valget truffet.

Det ender ikke med det store, spektakulære brag, de fleste aabenraaere ellers nok havde håbet på. Rimeco-ejer og -direktør Klaus Peter Riggelsen fortæller, at det er besluttet at pille det lange betonrør ned stykke for stykke.

Efter at have haft en ansøgning liggende hos Politiets Våben- og Sprængningskontor i Holstebro i næsten to år har Rimeco A/S nemlig fået afslag med den begrundelse, at der er "miljørisici, hvis skorstenen falder i den forkerte retning", som Aabenraa-firmaet formulerer det.

- Vi er ikke enige i den beslutning, da en sprængning ville være foregået med udvidede sikkerhedsforanstaltninger, men vi kan ikke vente på, at en klage går igennem. Vi skal videre i teksten, siger Klaus Peter Riggelsen.

Annonce

Kran købt til opgaven

For at klare opgaven har Rimeco A/S netop købt Skak Specialtransports store, røde kran, der i lang tid har stået i Rødekro. Den er nu fragtet til Enstedværkets grund, hvor den er ved at blive samlet.

Kranen har en arbejdshøjde på op til 189 meter, og når der monteres et skære-aggregat på kranen, kan skorstenen skæres ned stykke for stykke. Det er ifølge Rimeco A/S en noget speciel - og dyr - proces i forhold til en sprængning.

- Vi regner med at kunne bryde halvanden til to meter ned om dagen, så vi kan aflevere grunden omkring sommerferien. Men det afhænger meget af vejr og vind. Vi kan ikke arbejde i de højder i blæsevejr, forklarer Rimeco-ejeren, der videre skal bruge den nyinkøbte kran til først en opgave i Sydsverige og siden ved Ruhr i Tyskland.

Annonce

Haller er også klar

Oprindelig var planen, at nedrivningen af den store EV3-blok og skorstenen skulle have været klaret med udgangen af 2020, men blandt andet coronaen og den manglede tilladelse har forsinket arbejdet, og som Klaus Peter Riggelsen siger, så var det ikke en skarp deadline. Den nye ejer af grunden, Aabenraa Kommune, står ikke og rykker efter den.

Rimeco A/S har i forbindelse med nedrivningen af først EV2 og nu EV3 etableret sig fast på Aabenraa Industrihavn, som er det nye navn for området. I den gamle halmhal har genvindings- og nedrivningsfirmaet installeret et avanceret anlæg til sortering af metalskrot, og nu har man lejet yderligere to haller og et større areal omkring hallerne.

- Vi er i gang med at testkøre de maskiner, vi har sat ind i de to sorte haller, mens vi har hegnet det hele ind, så vi kan bruge udenomsarealerne til opbevaring af stål, siger Klaus Peter Riggelsen.

Annonce

Kun tre brag

Sådan så det ud, da EV3 sank i grus i maj 2019. Også benene under de to røde "ører" er blevet sprængt væk, men flere end tre brag bliver det altså ikke til:


Vi regner med at kunne bryde halvanden til to meter ned om dagen, så vi kan aflevere grunden omkring sommerferien.

Klaus Peter Riggelsen, ejer og direktør Rimeco A/S


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce