Annonce
Sydjylland

Tysk minister vil sende splinternye miljøvenlige tog på sønderjyske skinner

Fælles for Sønderjylland og Slesvig-Holsten er, at langt fra alle jernbanestrækninger er elektrificerede. På de tyske uelektrificerede strækninger bliver diesellokomotiverne snart erstattet med grønne batteridrevne tog, som det der ses på billedet. Måske skal de også køre i Sønderjylland. Foto: Stadler
Tyskerne pønser på at lade nyindkøbte batteritog krydse grænsen til Danmark og betjene passagerer i eksempelvis Tinglev og Sønderborg. Det kom frem på et møde mellem den danske og slesvig-holstenske transportminister mandag.

Batteritog: Tyskerne har købt 55 splinternye batteritog, og det kan komme Danmark og i særdeleshed sønderjyderne til gavn.

De miljøvenlige tog, der bliver leveret i 2022, skal indsættes på strækninger, hvor der ikke er sat elledninger op. Det gælder blandt andet strækningen mellem Kiel og Flensborg. På et møde i den dansk-tyske transportkommission mandag eftermiddag, der er et samarbejde mellem de to lande om fælles udfordringer på infrastrukturområdet, løftede den slesvig-holstenske transportminister Dr. Bernd Buchholz sløret for, at man fra tysk side overvejer at sende batteritogene på danske skinner.

Danmark har nemlig også en række strækninger, der ikke er elektrificerede med elledninger.

- Vi vil nu se nærmere på, om nogle af disse tog kan fortsætte fra Flensborg til i første omgang danske Tinglev og måske også til Sønderborg og Fredericia, sagde han på et pressemøde i Kiel efter mødet med blandt andre den danske transportminister Benny Engelbrecht (S).

Annonce

Først og fremmest vil det styrke den kollektive trafik over grænsen og være til gavn for både borgere og pendlere. Nærtrafikken vil blive styrket på en grøn måde.

Transportminister Benny Engelbrecht (S)

Tekniske udfordringer

Benny Engelbrecht kalder et grænseoverskridende samarbejde om batteritog for "enormt interessant".

- Først og fremmest vil det styrke den kollektive trafik over grænsen og være til gavn for både borgere og pendlere. Nærtrafikken vil blive styrket på en grøn måde, siger Benny Engelbrecht, og fortæller, at forsøg med brinttog på strækningen mellem den tyske by Nibøl og danske Esbjerg også kan komme i spil.

Transportministeren erkender dog, at det ikke er lige om hjørnet, fordi det fører en række tekniske udfordringer med sig. Hvad angår batteritog er det eksempelvis nødvendigt med ladestationer i Danmark, og derfor ligger der et stort undersøgelsesarbejde forude, understreger Engelbrecht.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Borgerlige må ind i kampen

Socialdemokratiet kan glæde sig over det borgerlige Danmarks tillid. Den kommer til udtryk, hver gang socialdemokraterne overtager regeringsmagten. Det er jo ikke verdens undergang og skal såmænd nok gå alt sammen. Sådan plejer det jo at være, lyder det borgerlige kor så. Erkendelsen er korrekt. Med de ulyksalige 1970-ere som den eneste, alvorlige undtagelse har ingen regeringer i efterkrigstiden uanset kulør ført en politik, som tilnærmelsesvis har bragt vores sikkerhed eller velstand i fare. Den nuværende regering er ingen undtagelse. En stram udlændingepolitik, endnu hårdere kurs mod kriminelle, et robust forsvar samt velfærd er mærkesager. Alt dette skal gå hånd i hånd med en ansvarlig økonomi, som den skarpe, interne debat med støttepartierne om minimumsnormeringer viste. Og så skal der kæmpes for klimaet. Ovenstående turde også være målene for enhver borgerlig regering, efter man også til højre for midten har sat miljø øverst på dagsordnen. Eneste stridspunkt mellem regeringen og de borgerlige kunne være skattepolitik og marginale forskelle på, hvordan man vil fordele samfundskagen. Er der et borgerligt projekt? Spørgsmålet er berettiget, for vi har intet hørt om det. Blandt andet lover Venstre blot, at være endnu grønnere end regeringen. Til gengæld hersker der åbenbart intern uenighed om udlændingepolitikken i det største borgerlige parti, hvis profil for øjeblikket står alt andet end skarpt. Alt dette må udløse selvransagelse hos deltagerne i Venstres landsmøde i denne weekend. Men også fra de øvrige, borgerlige partier savner vi visioner. Måske var det ikke blot en påstand, men den fulde sandhed , da Venstre i valgkampen forklarede, partiet ville ganske det samme som Socialdemokratiet – blot uden skattestigninger. Ja, det kan såmænd vise sig at være fortællingen om hele det borgerlige Danmark. Det er - undskyld udtrykket – fesent. Det borgerlige projekt er for vigtigt til, at ansvaret for det (alene) kan betros Socialdemokratiet.

Annonce