Annonce
Sydjylland

Tysk minister vil sende splinternye miljøvenlige tog på sønderjyske skinner

Fælles for Sønderjylland og Slesvig-Holsten er, at langt fra alle jernbanestrækninger er elektrificerede. På de tyske uelektrificerede strækninger bliver diesellokomotiverne snart erstattet med grønne batteridrevne tog, som det der ses på billedet. Måske skal de også køre i Sønderjylland. Foto: Stadler
Tyskerne pønser på at lade nyindkøbte batteritog krydse grænsen til Danmark og betjene passagerer i eksempelvis Tinglev og Sønderborg. Det kom frem på et møde mellem den danske og slesvig-holstenske transportminister mandag.

Batteritog: Tyskerne har købt 55 splinternye batteritog, og det kan komme Danmark og i særdeleshed sønderjyderne til gavn.

De miljøvenlige tog, der bliver leveret i 2022, skal indsættes på strækninger, hvor der ikke er sat elledninger op. Det gælder blandt andet strækningen mellem Kiel og Flensborg. På et møde i den dansk-tyske transportkommission mandag eftermiddag, der er et samarbejde mellem de to lande om fælles udfordringer på infrastrukturområdet, løftede den slesvig-holstenske transportminister Dr. Bernd Buchholz sløret for, at man fra tysk side overvejer at sende batteritogene på danske skinner.

Danmark har nemlig også en række strækninger, der ikke er elektrificerede med elledninger.

- Vi vil nu se nærmere på, om nogle af disse tog kan fortsætte fra Flensborg til i første omgang danske Tinglev og måske også til Sønderborg og Fredericia, sagde han på et pressemøde i Kiel efter mødet med blandt andre den danske transportminister Benny Engelbrecht (S).

Først og fremmest vil det styrke den kollektive trafik over grænsen og være til gavn for både borgere og pendlere. Nærtrafikken vil blive styrket på en grøn måde.

Transportminister Benny Engelbrecht (S)

Annonce

Tekniske udfordringer

Benny Engelbrecht kalder et grænseoverskridende samarbejde om batteritog for "enormt interessant".

- Først og fremmest vil det styrke den kollektive trafik over grænsen og være til gavn for både borgere og pendlere. Nærtrafikken vil blive styrket på en grøn måde, siger Benny Engelbrecht, og fortæller, at forsøg med brinttog på strækningen mellem den tyske by Nibøl og danske Esbjerg også kan komme i spil.

Transportministeren erkender dog, at det ikke er lige om hjørnet, fordi det fører en række tekniske udfordringer med sig. Hvad angår batteritog er det eksempelvis nødvendigt med ladestationer i Danmark, og derfor ligger der et stort undersøgelsesarbejde forude, understreger Engelbrecht.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce