Annonce
Sydjylland

Tysk minister vil sende splinternye miljøvenlige tog på sønderjyske skinner

Fælles for Sønderjylland og Slesvig-Holsten er, at langt fra alle jernbanestrækninger er elektrificerede. På de tyske uelektrificerede strækninger bliver diesellokomotiverne snart erstattet med grønne batteridrevne tog, som det der ses på billedet. Måske skal de også køre i Sønderjylland. Foto: Stadler
Tyskerne pønser på at lade nyindkøbte batteritog krydse grænsen til Danmark og betjene passagerer i eksempelvis Tinglev og Sønderborg. Det kom frem på et møde mellem den danske og slesvig-holstenske transportminister mandag.

Batteritog: Tyskerne har købt 55 splinternye batteritog, og det kan komme Danmark og i særdeleshed sønderjyderne til gavn.

De miljøvenlige tog, der bliver leveret i 2022, skal indsættes på strækninger, hvor der ikke er sat elledninger op. Det gælder blandt andet strækningen mellem Kiel og Flensborg. På et møde i den dansk-tyske transportkommission mandag eftermiddag, der er et samarbejde mellem de to lande om fælles udfordringer på infrastrukturområdet, løftede den slesvig-holstenske transportminister Dr. Bernd Buchholz sløret for, at man fra tysk side overvejer at sende batteritogene på danske skinner.

Danmark har nemlig også en række strækninger, der ikke er elektrificerede med elledninger.

- Vi vil nu se nærmere på, om nogle af disse tog kan fortsætte fra Flensborg til i første omgang danske Tinglev og måske også til Sønderborg og Fredericia, sagde han på et pressemøde i Kiel efter mødet med blandt andre den danske transportminister Benny Engelbrecht (S).

Annonce

Først og fremmest vil det styrke den kollektive trafik over grænsen og være til gavn for både borgere og pendlere. Nærtrafikken vil blive styrket på en grøn måde.

Transportminister Benny Engelbrecht (S)

Tekniske udfordringer

Benny Engelbrecht kalder et grænseoverskridende samarbejde om batteritog for "enormt interessant".

- Først og fremmest vil det styrke den kollektive trafik over grænsen og være til gavn for både borgere og pendlere. Nærtrafikken vil blive styrket på en grøn måde, siger Benny Engelbrecht, og fortæller, at forsøg med brinttog på strækningen mellem den tyske by Nibøl og danske Esbjerg også kan komme i spil.

Transportministeren erkender dog, at det ikke er lige om hjørnet, fordi det fører en række tekniske udfordringer med sig. Hvad angår batteritog er det eksempelvis nødvendigt med ladestationer i Danmark, og derfor ligger der et stort undersøgelsesarbejde forude, understreger Engelbrecht.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Det handler om et ordentligt arbejdsmiljø

Når jeg som medlem af økonomiudvalget har valgt offentligt at gå i rette med Mogens Rerups adfærd, er det for at beskytte vores medarbejdere mod psykisk dårligt arbejdsmiljø og for at tydeliggøre over for medarbejdere, at de har retten til at sige fra over for enhver adfærd, der kritiserer og krænker. Denne sag handler om at sikre et ordentligt arbejdsmiljø bag det arbejde, der sker i forvaltningerne. HK og Dansk Socialrådgiverforening har henvendt sig til Haderslev Kommune og er medunderskriver af brevet, idet begge fagforeninger har udtrykt bekymring for deres medlemmers ve og vel. Desværre har konflikterne stået på i årevis og er kørt i hårdknude, og der er tale om et langvarigt pres på en personalegruppe og af medarbejdere og ledere, der fortsat kan se, at de bliver hængt ud med navns nævnelse til social udskamning på sociale medier. Partsrepræsentanters rolle er at føre sag på borgeres vegne og at varetage borgerens interesser. Det kræver et samarbejde for at få et ofte kompliceret sagsforhold til at gå op, som de fleste har en gensidig interesse i. Kommunen kan afvise en person som partsrepræsentant, hvilket sker i så sjældne tilfælde, at jeg ikke i andre situationer har hørt om dette i Haderslev Kommune. Det sker kun, hvis partsrepræsentanten tilsidesætter borgerens egne interesser i sagen, eller hvis vedkommende optræder truende eller voldeligt over for myndighedspersoner. Brevet til de kommunalt ansatte er det politiske budskab om, at vi tager arbejdsmiljøet seriøst. I brevet er der samtidig en opfordring om at styrke dialogen på arbejdspladsen, så ingen medarbejder skal føle sig alene i konfliktfulde situationer.

Annonce