Annonce
Esbjerg

Ups: Politikere fortryder vedtaget forbud mod biler i tomgang

Plan & Miljøudvalget har fortrudt vedtagelsen af tomgangs-regulativet og ønsker nu sagen tilbagesendt - selv om den lige er blevet ekspederet videre til Esbjerg Byråd til endelig vedtagelse. Arkivfoto: Ludvig Dittmann
På opfordring af De Radikale vedtog Plan & Miljøudvalget mandag et såkaldt tomgangsregulativ, der skal forbyde bilister at holde i tomgang i mere end ét minut på både egen og offentlig grund under trussel om bødestraf. Men nu trækker udvalget i land.

Esbjerg Kommune: Det var en forhastet beslutning, da Plan & Miljøudvalget på sit møde mandag vedtog et såkaldt tomgangsregulativ, der vil forbyde bilister at have motoren kørende i tomgang i mere end ét minut på både egen og offentlig grund.

Det erkender et enigt udvalg, der nu vil have sagen tilbage til fornyet politisk behandling.

Siden JydskeVestkysten offentliggjorde beslutningen tirsdag, er det væltet ind med henvendelser og opslag på Facebook fra utilfredse borgere, der ser for sig, hvordan de ved vintertide skal kæmpe med isskrabere og lunkent vand for at få forruderne rene nok til at kunne køre sikkert ud i trafikken, men andre påpeger også, at de arme håndværkere, der må spise deres frokost i bilen, når de er ude på job, eller hyrevognschauffører, der venter halve timer på en køretur, ender med at fryse ihjel.

Annonce

Tomgangs-forbuddet, der skulle have været konfirmeret i Esbjerg Byråd 1. marts, ville gælde året rundt - vinter såvel som sommer - og dermed ville det også være slut med at holde gang i bilens klimaanlæg, når man sidder i bilen og venter en steghed dag.

Enigt udvalg

Formanden for Plan & Miljøudvalget, Karen Sandrini (S), oplyser, at hele udvalget - her sidder repræsentanter for Venstre, Socialdemokratiet, SF og Esbjerglisten - er enigt om at anmode økonomiudvalget, alternativt Esbjerg Byråd, om at få sagen sendt tilbage til udvalget til fornyet behandling:

- Intentionerne i et tomgangsregulativ er jo gode, nemlig at minimere luftforurening og skåne miljøet. Det giver også god mening at have et tomgangsregulativ i forbindelse med eksempelvis de lange bilkøer til Fanø-færgen, men vi kan bare høre på de mange borgere og andre interessenter, der har meldt sig, siden beslutningen blev offentliggjort, at det her bliver meget problematisk for nogle mennesker. Derfor vil vi gerne have lov at se grundigere på aspekterne i sagen, siger Karen Sandrini.

Det var De Radikales Anne Marie Geisler Andersen, der havde stillet forslaget, der i første runde altså blev så velvilligt modtaget i Plan & Miljøudvalget, at det blev oversendt til Esbjerg Byråd med anbefaling om endelig vedtagelse.

Annonce

Undtagelserne

I tomgangs-regulativet var der indsat enkelte undtagelser, nemlig motordrevne køretøjer, der befinder sig i en trafikkø, eller køretøjer, der skal bruge motoren til af- og pålæsning, komprimering af affald, kran-arbejde, slamsugning, lufttryk eller lignende. Det ville derimod ikke blive betragtet som arbejdsmæssigt begrundet at holde aircondition- og varmeanlæg i gang.

Også busser, der holder ved endestation og busterminal, og udrykningskøretøjer med aktiveret lyssignal, ville kunne holde længere end ét minut i tomgang uden at få en bøde, ligesom mekanikere i færd med at reparere eller justere en motor ville være undtaget fra regulativet.

De, der står for sygetransport af personer, som skal have konstant varme på grund af varige lidelser, ville også kunne også se bort fra tomgangsregulativet, og det kunne industri- og landbrugsvirksomheder ligeledes, fordi de reguleres gennem miljøbeskyttelsesloven og husdyrbrugsloven.

Kort om

Udslippet af skadelige stoffer fra biler i tomgang er reguleret via de fælles europæiske normer for luftforurening fra biler (euro-normerne, red.). Ifølge den kommunale forvaltnings information til politikerne er euro-normerne blevet skærpet væsentligt over de seneste 15 år, hvilket samlet set har ført til en reduktion på over 90 procent i udslippet af svovl og kvælstofoxider fra nye biler.

Miljøstyrelsen vurderer i øvrigt, at de miljømæssige skader fra biler, der holder med motoren i tomgang, er væsentlig mindre i dag end i 1982, hvor tomgangsreglerne blev indført, men at der fortsat er tale om en lokal forureningskilde.

Det er kommunerne, som er ansvarlige for regler for tomgang, fordi eventuelle gener normalt vil optræde lokalt i byområder. Det er derfor den enkelte kommune, der bestemmer, om der er brug for regler om tomgang i lokalområdet, og en stor del af de danske kommuner har allerede indført regler om tomgang - blandt andre Fanø Kommune.

Annonce
Esbjerg For abonnenter

Politikere kaster redningskrans: Headspace er tæt på redning

Danmark

Tirsdagens coronatal: 457 nye smittetilfælde - seks døde

Annonce
Annonce
Annonce
Varde

Sådan løser hotelpar på 70 år mangel på arbejdskraft: Den nye stuepige er folkepensionist

Erhverv For abonnenter

Fødevarestyrelsens besøg lukker landevejskro: Fandt bidemærker i cherrytomater og muse-ekskrementer i både køkken og barområde

Esbjerg

50-årig kvinde fundet skyldig i knivdrab: Idømt 12 års fængsel

Esbjerg

Politiet efterlyser mand: Blev muligvis udsat for gaderøveri

Haderslev

Politiet leder efter 55-årig mand: Betegnes som uligevægtig og kan være udadreagerende

Varde For abonnenter

Skovejer rystet: Skovsvin slipper for straf, da han er tidligere dømt

Erhverv For abonnenter

Kro på lille ø har været til salg i 140 dage: Venter på den rette køber

Kolding

Tre unge mænd i retten for grov voldtægt: Tiltalt for at true kvinde med drab, voldtage hende på skift og dele videoer af overgreb

Esbjerg

Mormor advarer om trend på TikTok: Barnebarn svært forbrændt af stikflamme fra brandfarlig leg med spraydåse

Haderslev

Ryster på hovedet: Stopklods for naturnationalpark blev sat i alt for hurtigt

Navne For abonnenter

Tidligere Ford-forhandler fik sparket: Så begyndte han at lege med værdipapirer og investere i virksomheder

Aabenraa For abonnenter

Bodegaen fylder snart 50 år: Nu bliver den genåbnet af far og søn

Annonce