Annonce
Aabenraa

H.P. Therkelsen mistænkt for svindel: Flere chauffører og en ansat blev anholdt

H.P. Therkelsen i Padborg blev tirsdag ransaget af politiet mistænkt for brug af falske dokumenter. PR-foto: Allan Kjaergaard
Politiet har gennemført en større aktion hos vognmandsfirmaet H.P. Therkelsen i Padborg og anholdt fem personer.

Padborg: Vognmandsfirmaet H.P. Therkelsen i Padborg har tirsdag været mål for en større aktion, hvor politiet har ransaget virksomheden. H.P. Therkelsen er mistænkt for at have benyttet falske dokumenter til brug for ulovlig cabotagekørsel.

I alt har politiet anholdt fem personer, hvoraf fire er chauffører, og en, der er ansat på virksomhedens hovedkontor i Padborg.

H.P. Therkelsens administrerende direktør, Peter Therkelsen, tager i første omgang dagens begivenheder med sindsro.

- Jeg er sikker på, at der ikke er lavet falske dokumenter, men hvis der er sket nogle fodfejl, er det selvfølgelig beklageligt, siger Peter Therkelsen til JydskeVestkysten.

- Vi har interne procedurer, der skal forhindre, at sådan noget skulle kunne ske, fortsætter han.

Peter Therkelsen har dog på nuværende tidspunkt svært ved at sige meget mere til dagens ransagning og mistanke.

- Jeg kender jo endnu ikke sigtelsen, siger han.

To af de anholdte chauffører blev i løbet af tirsdagen løsladt, og samtidig oplyser politiet, at der i alt er blevet beslaglagt fire lastbiler i sagen, der startede klokken 09.00 tirsdag morgen.

Annonce

Cabotagekørsel

Cabotage er transport af gods eller passagerer mellem forskellige destinationer i samme land med et transportmiddel fra et andet land.

EUs cabotageregler slår fast, at en lastbil fra et EU-land har ret til at køre tre indenrigsture i et andet EU-land inden for syv dage efter aflæsning af det internationale læs.

Danmark tillader pr. 2012, at man kan køre tre nye ture efter at have krydset grænsen, selvom der ikke er gået syv dage.

Kilde: Wikipedia

To er blevet løsladt

Det er Tungvognscenter Øst ved Midt- og Vestsjællands Politi, der sammen med de øvrige tungvognscentre i Sydøstjyllands Politi og Nordjyllands Politi gennemførte aktionen mod H.P. Therkelsen i Padborg.

- Vi har iværksat denne aktion for at sætte en stopper for lovovertrædelser i vognmandsbranchen. Der skal være lige vilkår og ordnende forhold for de virksomheder, der lever af at køre med fragt, og hvis enkelte virksomheder lever højt på at snyde systemet, så skal de standses og bringes til ansvar for deres handlinger, siger politikommissær Henrik Fobian fra Midt- og Vestsjællands Politi og tilføjer, at politiet har stor fokus på ulovlig cabotagekørsel.

Midt- og Vestsjællands Politi har ikke yderligere kommentarer til dagens aktion, idet efterforskningen af virksomheden pågår.

- Flere personer skal afhøres, og virksomhedens dokumenter skal undersøges, før der kan tages stilling til, om der skal ske fremstilling i grundlovsforhør. Dette vil blive meldt ud på Twitter og i onsdagens døgnrapport, lyder det i pressemeddelelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce