Gå til indhold
Annonce
forside

k-ommentar 22/1.

#Landbruget skal vige for naturen", står der på forsiden af JV. idag. Det er et væsentlig udsang, og bygger på en Gallup undersøgelse, hvor Danmarks befolkning tager stilling. En stilling der altså konkluderer, at der ikke er den fornødne tillid til dansk landbrug som naturformidler og bevarer. At udsagnet er væsentlig, kunne vi høre i bl.a. radioavisen som startede med det nævnte citat og kildeangivelsen. Men for en gammel oprindelig landmand, er det en ambivalent problemstilling. Fra dengang, og det er nu 40 år siden, jeg som færdig uddannet landmand, kunne se at det vilkle blive meget vanskelig at være alm. landmand fremover, og derfor valgte at skifte erhverv, alligevel havde "den selvstændige landmands" blod i årene. En følelse der aldrig har forladt mig, på trods af at begrebet "den selvstændige landmand" forlængst er en sage blot, med de mega store bedirfter der nu findes, og hvor ejerne aldrig bliver gældsfrie. At flertallet af Danmarks befolkning nu, år 2011 ikke har tillid til at landbruget forvalter naturen godt, er et svært udsagn, og jeg har svært ved at akceptere det. Jeg håber, at der i landbruget findes ildsjæle, der kan og vil ændre den kendsgerning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce