Gå til indhold
Annonce
forside

Vejgrøfter med flora

I slutningen af juli måned holdt jeg bl.a. ferie i Sydsjælland. Langs med rigtig mange hovedlandeveje kunne man se et blomsterflor som var flot og dejligt at se på. I forhold til her omkring Varde, så er det noget helt andet. Hovedårsagen er, at selvom det er blevet bedre i de seneste 10 år, så slår man stadig mindst den første meter fra vejkanten og ind mod vejgrøften i juni. Det betyder at rigtig mange blomster og græsarter ikke kan smide sine frø, og derved bliver vejgrøfterne meget mere monotone og uden et særligt biologisk indhold for alle. En af de andre grunde er landbrugets ofte ikke særlig store interesse for at lidt frø fra blomster m.m. kommer ind i udkanten af marken, langs med vejen. Samtidig ser man mange steder, at landbruget ulovligt både sprøjter og pløjer helt ud til vejkanten, uden at de får bøder for det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce