Annonce
Regionalt

DSB’s nye, elektriske lokomotiver er ankommet til Danmark

De tre første af DSB's nye elektriske lokomotiver kom mandag til Danmark. Her er de fotograferet i Rødekro. Foto: André Thorup
I flere år frem til mandag den 14. september har det nyeste lokomotiv i Danmark været damplokomotivet Odin – Jernbanemuseets replika af Danmarks første lokomotiv fra 1847. Men mandag eftermiddag kørte de tre første af en ny elektrisk lokomotivgeneration leveret til DSB fra Padborg til København.
Annonce

Danmark: Det skal være en ”hyldevare”. De skal bare virke fra dag et! Ordren fra politisk side til DSB har ikke været til at tage fejl af, da der skulle købes nye, elektriske lokomotiver. Der er ikke plads til flere fejlindkøb.

Der findes da næppe heller en kombination af bogstaver og tal som de to bogstaver og det ene tal ”IC4”, der kan få mundvigen til at vende nedad hos landets politikere. Indkøbet af de italienskbyggede dieseltogsæt, der skulle afløse de hæderkronede dansk designede og danskbyggede IC3-tog – som også var en veritabel skandale ved leveringen, men siden kom til at virke vel – blev aldrig den succes, der ellers var lagt op til. Nu skal det være anderledes.

Der er næsten 1000 gode grunde til, at DSB’s nye, elektriske lokomotiver vil blive en succes lige fra de første kilometer, de kommer til at køre. For der er allerede bygget næsten 1000 lokomotiver af typen, som Siemens kalder Vectron. DSB har indtil videre bestilt 42 lokomotiver af typen, som hos DSB får litra EB. Allerede nu er det planlagt, at et af de 42 lokomotiver, som leveres til DSB løbende i de kommende år, bliver lokomotiv nr. 1000 af denne type. Der er altså i høj grad tale om en såkaldt hyldevare, som allerede er afprøvet og i drift hos adskillige jernbaneselskaber i Europa.

Annonce

Typegodkendelse

De tre nye lokomotiver blev søndag afsendt fra Siemens’ fabrik i München, og mandag eftermiddag kørte de gennem landet fra Padborg til København – trukket af et lokomotiv fra Hector Rail. For de tre første lokomotiver er endnu ikke godkendt til kørsel i Danmark. DSB har ikke selv været ude med informationer til pressen, for lokomotiverne er endnu ikke officielt overdraget fra Siemens til DSB, men jernbaneentusiaster har fulgt dem lige siden afgangen i München og de har flittigt rappoteret om deres vej på diverse internetfora.

Godkendt forventes de at blive efter testkørsler i den kommende tid. Der må forventes omfangsrige testkørsler, da der er tale om en typegodkendelse af en helt ny type lokomotiver – i hvert fald i Danmark. Det går ikke helt så nemt som ved en ny type bil, der må køre i alle EU-lande, når den er godkendt i et EU-land. For selv om sporvidden er den samme i de fleste EU-lande, og de røde og grønne farver i signalerne grundlæggende har samme betydning på alle jernbaner i Europa, så er der stadig mange ting, som ikke stemmer overens. De nye EB-lokomotiver leveres med det nye fælleseuropæiske ERTMS-signalsystem installeret, men da det endnu kun er taget i brug på få jernbanestrækninger i Danmark – og ingen af dem er elektrificeret – så er de nye lokomotiver også udstyret med en såkaldt STM-boks, som kan oversætte det hidtil benyttede danske ATC-systems signaler til lokomotivets anlæg, så det vil bremse automatisk, hvis det nærmer sig et signal, som viser stop. Og det skal naturligvis afprøves, om det virker.

Forkortelser

ERTMS er en forkortelse for European Rail Traffic Management System – et fælleseuropæisk sikkerhedssystem til at styre trafikken på jernbaner. I Danmark er det bedre kendt som ”Det nye Signalsystem”, som Banedanmark i de kommende år vil installere på de fleste jernbaner i Danmark. I Danmark findes det for nuværende på strækningerne Frederikshavn – Lindholm, Thisted – Struer og Roskilde – Køge.

ETCS er forkortelse for det udstyr, som findes ombord på lokomotiver og styrevogne, for at de kan køre på jernbaner udstyret med det nye signalsystem ERTMS. De nye EB-lokomotiver leveres fra fabrikken med ETCS-udstyr.

ATC er navnet på det hidtidige togsikringssystem i Danmark, som hindrer at tog kører forbi signaler, der viser stop. De nye EB-lokomotiver kan fra starten køre på jernbaner med ATC takket være den indbyggede STM-boks.

STM er en forkortelse for et elektronisk modul ombord på lokomotiver, motorvogne og styrevogne, som kan oversætte de velkendte ATC-signaler til det nye signalsystem ERTMS. De nye EB-lokomotiver leveres fra fabrikken med STM-boks.

Sideløbende med Trafikstyrelsen skal typegodkende de nye lokomotiver, skal DSB’s lokomotivførere uddannes til at køre med lokomotiverne. De første har allerede været på uddannelse på lignende lokomotiver i udlandet, så den del ventes ikke at blive noget problem.

Annonce

Regionaltog og Hamburg

EB-lokomotiverne vil i første omgang blive sat i drift på Sjælland. Her skal de afløse de tre tilbageværende elektriske lokomotiver af litra EA, som kører regionaltog mellem København og Slagelse. De 22 EA-lokomotiver var DSB første elektriske lokomotiver, som blev leveret fra 1984 til 1992, da elektrificeringen af jernbanenettet uden for den københavnske S-bane begyndte. Det arbejde gik i stå efter åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1997. Nu bliver der igen sat elmaster op langs danske fjernbanestrækninger, og derfor bliver der brug for flere elektriske lokomotiver. Faktisk er det DSB’s plan, at de nye EB-lokomotiver helt kan overtage arbejdet med at trække og skubbe de toetages personvogne i regionaltrafikken på Sjælland i løbet af bare halvandet år fra de aldrende diesellokomotiver af litra ME.

Når DSB i 2023 har fået leveret nye personvogne, er det meningen, at de nye elektriske lokomotiver også skal køre på Fyn og i Jylland. De nye personvogne skal nemlig bruges i trafikken mellem Hamburg og henholdsvis Århus og København via Kolding og via Odense – for Københavnertogenes vedkommende. Her skal de nye lokomotiver og personvogne afløse de velkendte IC3-tog.

Til Hamburg kommer EB-lokomotiverne til at køre i det, der i jernbanekredse populært kaldes ”en sandwich”. Det betyder, at der vil køre et lokomotiv i hver ende af toget, så lokomotiverne er brød og personvognene er kødet imellem. Det er nu ikke fordi, de nye personvogne ikke kan trækkes af et lokomotiv alene. Sandwich-løsningen er valgt, fordi der endnu ikke er udviklet en styrevogn til den nye type personvogne, DSB har bestilt, dels fordi der på Hamburg Hauptbahnhof ikke er tid og plads til, at lokomotivet kan kobles fra i den ene ende og køre omkring vognene og kobles på i den anden ende.

Annonce

Røde kraftkarle

Med de nye EB-lokomotiver går DSB for alvor tilbage til den røde farve, som i 1970’erne afløste de klassiske brune og sorte farver på lokomotiver og vogne. Siden har DSB skiftet designfarver flere gange, og nu er det så atter tid til at skifte ham. Faktisk er det allerede flere år siden, den røde farve blev genintroduceret, men hidtil er kun et enkelt IC3-togsæt malet rød, da det blev genopbygget efter en brand.

Med EB-lokomotiverne går DSB for alvor tilbage til den røde farve som  firmaets designfarve nummer et - ligesom den var i 1970'erne og 80'erne. Foto: André Thorup

I øvrigt er det veritable kraftkarle, DSB nu får leveret. Hvert lokomotiv yder op til 6400 kW., og de er konstrueret til at køre 200 km/t. Vægten er 86 tons, og der er træk på alle fire aksler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Liveblog: Stort flertal bag ny hjælpepakke - her er de vigtigste punkter

Danmark

Få overblikket: Må man ikke længere invitere 12 familiemedlemmer til 50-års fødselsdag?

Annonce